Vorige week was het weer eens tijd voor de Elzenhagensingel. Vanaf de IJdoornlaan kun je nu langs de nieuwbouw langs de singel doorlopen tot de Nieuwe Leeuwarderweg. En dan kom je bijna vanzelf ónder deze 'nieuwe' verbindingsweg terecht.
Een klassiek brutalistisch viaduct zonder spatsies waar je je direct thuisvoelt! Grof beton, straatverlichting die altijd aanstaat met Holbein armaturen, brede trottoirs en de plafonds met imitatie plankstructuur, alles nieuw aangelegd toen de IJdoornlaan verlegd is vanwege de metro naar Noord. En geen naam, alleen een nummer, 932. Wat willen we nog meer? Hoezo doodgewoon? Dit is wat we willen! En waar we willen zijn: Onder de Nieuwe Leeuwarderweg!23 januari 2024
07 januari 2024
Een onzichtbare kerstfilm
Hoe zit dat ook alweer met de onzichtbare film? Ooit was de Cinema Invisible een florerende stroming binnen de cinefiele wereld. Er werden in Frankrijk prestigieuze festivals aan gewijd en over de vertoning van Thierry Jousse's meesterwerk Les Invisibles in 2006 wordt in Chalon sur Saône nog steeds nagepraat. En dan hebben we het nog niet eens over de opnames van Les heures invisibles, eveneens in 2006 onder regie van Jean-Pierre La Rosée en geproduceerd door Les Mecs. Voor meer details en achtergrond van deze onzichtbare fenomenen raadplegen we vanzelfsprekend het Empty Bottle News van 23 januari 2006: De onzichtbare cinema en De onzichtbare film.
Maar eigenlijk gaat het daar op dit moment - januari 2023 - niet over. De Cinéma Invisible lijkt lang vergeten. En er is meer aandacht voor tradionele whodunnits en kerstfilms dan voor experimentele analyses en onderzoeken. Toch gaat dat soms mis. Een jaar geleden liet streamingdienst VIAPLAY via productiehuis Halal een kerstfilm opnemen. Het EBNA-Archief verleende medewerking en de parkeerplaatsen aan de Cosmariumstraat werden afgezet. Het Empty Bottle News meldde dit alles met veel plezier, in afwachting van de beloofde film.
En nu? Er zijn op Terschelling figuranten gezocht en ongetwijfeld gevonden, de medewerkers hebben hun deelname op LInkedIn gezet, Viaplay Content Distribution heeft aangekondigd dat de film (This Is Not) A Christmas Movie in Q4 van 2023 beschikbaar komt... Nog niet gebeurd! Ondanks de mooie cast van Jacqueline Blom, René van Zinnicq Bergmann, Georgina Verbaan, Barbara Sloesen, Kiefer Zwart, Stefanie van Leersum blijft deze film van regisseur Michael Middelkoop vooralsnog deel uitmaken van de Cinema Invisible.
Hier in het EBNA-Archief wachten we nog even af. Voegt deze film zich bij het elitaire gezelschap van Les invisibles en Les heures invisibles, films die bij voorkeur ook in een onzichtbare bioscoop gedraaid worden (dat is weer een heel ander onderwerp) of komt hij ooit zichtbaar boven water als streaming keuze of in een echte bioscoop? We zullen zien!
13 december 2023
Eindelijk, de CDs zijn weer thuis
En dan is het tijd voor een vrolijk berichtje uit het archief. Eindelijk, de stapel CDs die sinds het archief aan het Surinameplein verlaten werd verdwenen was is teruggevonden! De CDs -en al het vinyl- zijn opgedoken in een dependance. Hoe dat mogelijk is vraagt de archivaris zich vertwijfeld af maar het is toch wel een grote opluchting. We kunnen weer zonder streaming van alle Blues Stay Away nummers genieten die zich verstopt hadden maar nu klaar staan voor intern gebruik. Misschien maakt het voor de wereld als geheel niet veel uit maar hier in het archief zijn we blij met dit nieuwtje zo net voor kerst en nieuwjaar.
24 november 2023
Dat hebben wij weer!
Wat waren we blij, een jaar geleden! De Marie Thomas Tonnon brug, was weer 100% in orde. Met lijmklemmen was hij gerepareerd en we rekenden er in Kadoelen op dat we nog jarenlang ongestoord over de brug naar de supermarkt konden gaan.
Buiten de waard gerekend: afgelopen week sloeg het gevreesde happertje van de Gemeente Amsterdam genadeloos toe. Met grote happen werd het houten fietspad verwijderd, en hoe lang het duurt voordat er een vervangend wegdek is aangelegd weet niemand.
Overigens is wel duidelijk dat de maatregel niet voor niets is genomen. Het verwijderde hout ziet er inderdaad uit alsof de uiterste houdbaarheidsdatum lang is verstreken.
Maar niettemin, geen blijdschap. Geen fietspad meer. En het duurde niet lang voor de eerste fietsers zich ondanks de verbodsborden fietsend over het voetpad waagden.
We hopen wél dat het fietspad eerder is gerepareerd dan de geluidswallen langs de A10 Noord! En dat we snel weer ongestoord en op ons gemak naar de supermarkt kunnen wandelen...
10 november 2023
Gevecht om de Grot - Onder ambtenaren
Nee, de officiële opening van AmbArt 2023 is nog niet geweest. Dat gebeurt pas op 21 november. Maar de open ontmoetingsruimte van de Voormalige Stadstimmertuin is wél ingericht.

En Margret's Gevecht om de Grot is prominent aanwezig. Je loopt er bijna tegenaan wanneer je binnenkomt. Goed gezien! En dat de verlichting van het werk niet conform de standaards is waarmee ze zelf werkt bij CBK Zuidoost en dat het een beetje spiegelt nemen we voor lief - voor deze keer! Het is een werk- en ontmoettingsruimte, geen galerie.
De ontmoetingsruimte van de Gemeente Amsterdam van de Voormalige Stadstuinen 4-6 is openbaar toegankelijk. Gaat dat zien!
05 november 2023
Margret Al Maggy en haar kunst
![]() |
En, ook mooi, ze heeft vanaf 5 november een eigen entry in De Encyclopedie tot dusver: Margret Al Maggy. Zoals het hoort!
24 oktober 2023
Verwarring op het Anton de Komplein - De putdeksels 9
Ooit, in 2017, loofden we de sleuvenroosters op het Anton de Komplein. De daar gebruikte Poly Sleuvelroosters bezwijken niet als er een vliegtuig of helikopter landt. De gekozen verkeersklasse F-900 lijkt misschien een beetje overdreven maar voor en na de markt, tijdens laden en lossen, is het toch een veilig idee dat de vrachtauto's zonder problemen een uitstapje over het plein kunnen maken.
Maar... een nader onderzoek bracht iets heel anders aan het licht. En eigenlijk lag het altijd al voor de hand om iets verder te kijken dan de Poly sleuvenroosters. Er is n.l. veel meer te vinden op het plein.
B125 ebatech Afsluiting elektrakast
C250 ebatech Afsluiting elektrakast
D400 Weegels Weert Afsluiting mangat
F900 Poly sleuvenrooster
Alleen verkeersklassen A-15 en E-600 hebben geen eigen rooster of afsluiting op het plein! Wat is eigenlijk de bedoeling van de classificatie? De normering moet er voor zorgen dat iedere soort verkeersgebied afsluitingen van de juiste sterkte gebruikt. Dit voorkomt onveiligheid en overbodige kosten. Zo heeft groep 2 (klasse B-125) als omschrijving "Voetpaden, voetgangerszones en vergelijkbare zones, parkeerzones met verdiepingen voor auto’s". En de afsluitingen en deksels van klasse B hebben de daarbij behorende sterkte, ze kunnen lasten van 125 KiloNewton zonder problemen opvangen.
En dit leidt tot vraag: vanwaar deze verwarring? Zo'n afdekking B-125 is zeker niet sterk genoeg voor alle vrachtwagens die volgens F-900 zonder problemen over het plein rond kunnen rijden om maar te zwijgen van landende vliegtuigen. Het vermoeden is dat al deze afsluitingen met verschillende klassen zonder enige afstemming of overleg in de vorm van deelprojecten zijn opgeleverd. Eerst het plein met de waterafvoer (F-900, altijd goed!) daarna de riolering en het water met de mangaten (D-400, zoals we altijd doen!) en tenslotten de elektrische kasten die ook nog een plaatsje moesten hebben: B125, C250, norrmaal gesproken altijd goed!). Chaos en verwarring kortom, en de F900 is volkomen overbodig... Maar kan ook geen kwaad. Daar rekenen we dan maar op. En we legen nog een fles...
13 oktober 2023
Het zand, de aangespoelde fles
05 oktober 2023
Onder de nieuwe brug
Langs de N2 tussen Ponta de Sor en Montargil ligt de Albufeira da Barragem de Montargil. Het is een reservoir met fraaie oevers. Over een van de uitlopers van het reservoir liggen twee bruggen. De oude brug en de Ponte Nova. De oude brug heeft geen functie meer, verbindt zomers de oevers maar staat 's winters regelmatig onder water. De Ponte Nova daarentegen is een bescheiden maar fraai voorbeeld van effectief brutalisme. Prachtig beton met verfijnde lijnen vormgegeven. Als je er overheen rijdt op weg naar Montargil of Ponte Sor zie je alleen een onopvallende railing. Is dat alles? Maar neem de moeite een ogenblik te stoppen en af te dalen naar de bedding en een kijkje te nemen onder de nieuwe brug. 100% aanbevolen!
24 september 2023
Een bankje onder de A10
Weet u het nog, van het Zuideinde in Amsterdam Noord? Wanneer je uit Oostzaan komt en je waagt je onder de A10 zie je al van ver de dreigende borden die Amsterdam beschermen. Hobbels in de weg! Niet sneller dan 30 km/uur! Geen brommers en scooters van vóór 2011! Alleen taxi's van 2009 of later! Milieuzone! Diesel personenauto's en busjes klasse 4 en hoger! Diesel bussen alleen klasse 6 en hoger! Voorrang geven aan tegenliggend verkeer! U wordt gefotografeerd door de gemeente Amsterdam! Milieuzone!
We kunnen ons voorstellen dat dit voor sommigen wat te veel is. Wat te doen met al deze dreigementen? Gelukkig heeft de gemeente meegedacht. Uiteindelijk bent u onder de Ring A10 al in de.Gemeente Amsterdam, er is zeker sprake van zorgplicht. En gelukkig neemt de gemeente deze plicht serieus. Net vóór de borden met al deze informatie staat naast de vuilnisbak een bankje. Voordat u zich in het goed beschermde gebied waagt neemt u nog een hapje en een drankje, en u controleert voor de laatste maal of aan alle voorwaarden is voldaan. Nadat alle afval keurig in de bak is gegooid verlaat u de onderdoorgang en waagt u zich dieper in Amsterdam-Noord.
15 september 2023
De staatssecretaris heeft er genoeg van
De staatssecretaris heeft er eindelijk genoeg van. En dat werd tijd Staatssecretaris Heijnen heeft geklaagd bij het Afvalfonds Verpakkingen: de inzameling van lege flesjes en blikjes met statiegeld is niet laagdrempelig genoeg. Het gedraai van de industrie is nu wel mooi geweest. Eerst jaren gesparteld en gekreund, gemompeld dat het land ook wel schoon kan worden zonder statiegeld en na invoering van zo'n lang aangekondigde maatregel van statiegeld voor kleine flesjes en nu dan ook -eindelijk- blikjes blijkt de door het bedrijfsleven geforceerde manier van werken omslachtig en moeizaam.
Vorig jaar is maar 68 procent van alle flesjes ingezameld. De eis was 90%. Maak maar een helder plan, vraagt de staatssecretaris. En al is ze demissionair, deze vraag is zeker niet controversieel. Maar het zal ongetwijfeld tot veel gemekker en smoesjes leiden. Hoogleraar recycling Peter Rem werpt direct de eerste bezwaren op -te duur, het kan veel beter!- en er zullen er nog veel volgen.
Wij, meestal rustig in het archief met een goed glas, leveren onze lege flesjes graag in bij een goed bereikbaar inleverpunt! Regel dat, Afvalfonds Verpakkingen! En niet alleen omdat de staatssecretaris het vraagt. Maar omdat het in een ieders belang is...
04 september 2023
Verdwenen in beide Hengelo's - De putdeksels 8
Normaal gesproken hebben we het over putdeksels. Maar deze keer is het juist het ontbreken van zulke deksels wat ons bezighoudt. En wel in beide Hengelo's - er zijn er twee, en in beide speelde hetzelfde probleem.
In zekere zin lijken deze Hengelo O. en Hengelo G. wel wat op elkaar. Er is n.l. altijd iets te doen. Goed of slecht, het maakt niet uit. In maart brandde de papierverwerker PMS in Hengelo G. volledig af - gelukkig zonder slachtoffers - en een paar jaar geleden werden in Hengelo O. de sfeerbrengende sfeerspotjes gestolen uit het Muizentunneltje, en nu is het wéér helemaal mis. In beide Hengelo's werden voor een paar armzalige centen putdeksels gestolen.
Putdekseldief Actief In Hengelo Al Meer Dan 50 Deksels Verdwenen
Opmerkelijke diefstal 17 Putdeksels Verdwenen Bij Begraafplaats
Dat daarmee in beide gemeenten het leven van onschuldige voorbijgangers bedreigd werd namen de dieven voor lief...
Gelukkig viel er niemand in de gapende gaten die snel provisorisch gedicht werden.
23 augustus 2023
Onder de Henk Sneevlietweg
En is dat niet KUTE! |
We waren op het Heenwegpad onder brug 704, de Henk Sneevlietbrug. En daarmee ook onder de Henk Sneevlietwég, dat spreekt.
Hoewel pas in 1975 in gebruik genomen heeft de Henk Sneevlietweg veel gemeen met de Cornelis Lelylaan. De bruggen, onderdoorgangen en weginrichting zijn vrijwel identiek. Beide straten eindigen ook vergelijkbaar op een T-kruising, de een op de Johan Huizingalaan, de ander op Meer en Vaart.
Maar voor de liefhebber zijn er toch kleine verschillen. De in heel Nederland gewaardeerde ingenieur en minister krijgt een laan op zijn naam. De ooit verguisde maar nu in Amsterdam en -nog steeds- in China geëerde Henk Sneevliet krijgt een weg naar zich vernoemd. En we zien bij deze brug niet de favoriete blauwe leuningen uit de in de jaren zestig gerealiseerde bruggen maar een soort betonnen kantelen met spleten die voorkomen dat een voorbijganger naar beneden stort. En natuurlijk missen we de vrije trambaan. Lijn 1 rijdt over de Lelylaan maar lijn 2 rijdt niet over de Sneevlietweg maar door de Heemstedestraat.
En wat is dat eigenlijk, een heenweg? En waarom is er een pad naar genoemd? Amsterdam kent geen terugweg. Daar is geen pad naar genoemd. Ach. Volgens het straatnamenoverzicht van de Gemeente Amsterdam is Heenweg een plaats in Zuid-Holland. Even vergeten maar we weten het weer!
13 augustus 2023
Een lege fles op stoom
Of anders gezegd, 'EmptyBottle op Steam'. Voor 5,96 euro is dit computerspelletje te koop!