Hallo liefhebbers van de lege fles! Dit is het weblog van EBNA, het Empty Bottle News Agency.

zondag 13 december 2015

Automerk eenvoudig te verklaren

Volgens recent onderzoek van het Pseudologisch Instutuut blijkt het automerk eenvoudig te verklaren.
Volgens het onderzoek "Het merk, de mens, de lokatie" maakt de oprichter bij 58 procent van de merken deel uit van de naam. Een zeer bekend voorbeeld van deze categorie is het Amerikaanse merk Ford met oprichter Henry Ford. Bij 18 procent van de merken is een lokatie verbonden aan het oorspronkelijke bedrijf opgenomen in de merknaam. Hierbij is de Dacia een mooi voorbeeld. Dacië is een oude naam voor Roemenië waar dit merk vandaan komt. Een overlappende 5 procent van de merken heeft zowel de lokatie als de oprichter in de naam. Hierbij kun je denken aan de Aston Martin. Een van de medeoprichters was Lewis Martin die een van zijn eerste race-successen in Aston behaalde.

Een en ander toegelicht in onderstaande figuur:

Hierbij geldt wel dat de lokatie ook in afkortingen kan voorkomen, denk bijvoorbeeld aan FIAT waar de T naar Turijn verwijst.

Een samenvatting van het onderzoek is als PDF beschikbaar gesteld door EBNA Research.