Volgens
recent onderzoek van het Pseudologisch Instutuut blijkt het automerk eenvoudig te verklaren.
Volgens het onderzoek "Het merk, de mens, de lokatie" maakt de oprichter bij
58 procent van de merken deel uit van de naam. Een zeer bekend voorbeeld van deze categorie is het Amerikaanse merk
Ford met oprichter
Henry Ford. Bij
18 procent van de merken is een lokatie verbonden aan het oorspronkelijke bedrijf opgenomen in de merknaam. Hierbij is de
Dacia een mooi voorbeeld.
Dacië is een oude naam voor Roemenië waar dit merk vandaan komt. Een overlappende 5 procent van de merken heeft zowel de lokatie als de oprichter in de naam. Hierbij kun je denken aan de
Aston Martin. Een van de medeoprichters was Lewis
Martin die een van zijn eerste race-successen in
Aston behaalde.
Een en ander toegelicht in onderstaande figuur:
Hierbij geldt wel dat de lokatie ook in afkortingen kan voorkomen, denk bijvoorbeeld aan FIAT waar de T naar Turijn verwijst.